Page 244 - Jonatan Vinkler, Uporniki, "hudi farji" in Hudičevi soldatje, Dissertationes 17
P. 244
 Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi soldatje
Vse te okoliščine so vplivale na recepcijo različnih protestantskih smeri
pri Trubarju, pri čemer je vsaj zastran schwenckfeldijanstva in anabap-
tističnih besedil opaziti dvojnost Trubarjevega ravnanja: 1) V simbolič-
nih knjigah, kjer je bila ključnega pomena stalnost in (do)končnost bese-
dilne artikulacije nauka, ter v zasebnih pismih, koder prihaja do izraza
Trubarjevo osebno mišljenje zastran tega, je na ravni dogmatike opazi-
ti Trubarjevo filipistično pravovernost in odločno odklonilen odnos do
gibanja Kasparja von Schwenckfelda in predvsem do anabaptistov. Tru-
bar npr. svojega pomočnika na fari v Kemptenu, ki po več opominih kar
ni hotel opustiti schwenckfeldijanskih spiritualističnih nazorov, imenu-
je »majhnega možaka s trdo schwenckfeldijansko butico«, ki da mu bo
treba zavoljo nepravovernosti odpovedati službo. 2) Po drugi strani pa se
že v pismih, še zlasti pa v praktični poustvarjalni recepciji schwenckfel-
dijanskih in anabaptističnih tekstov (prevajanje) kaže pragmatični po-
gled našega reformatorja in mestoma celo neke vrste verska strpnost, ki
v 16. stoletju v vprašanjih vere ne le, da ni bila običajna, ni bila niti za-
želena. Tako je npr. samo v pesmaricah, ki so Trubarjevo delo ali kjer je
najti objavljene pesmi našega reformatorja, natisnjenih tudi nekaj bese-
dil, ki jih ob Trubarjevi brezkompromisni filipistični drži tam bržda ne
bi bilo moč brati. V Enih duhovnih peisnih (1563) je najti npr. pesem ti-
rolskega prekrščevalca Georga Grünwalda, toda tudi verze prve prote-
stantske pesnice Elisabeth Creutziger in celo M. Johanna Agricole, ene-
ga prvih Luthrovih podpornikov; in Trubar v zvezi z Enimi duhovnimi
peisnimi ni negodoval nad objavo poslovenitev omenjenih verzifikacij,
temveč nad nespretnim verzificiranjem, nad invektivo v pesmi O vy hudi
fary, nad plagiatom, ki si ga je pod imenom svojega sinu Hansa privoščil
redaktor kancionala Matija Klombner, predvsem pa nad Klombnerje-
vim spletkarjenjem in nespoštovanjem subordinacije v Bibličnem zavo-
du v Urachu. Podoben primer se nahaja v Trubarjevih Treh duhovskih
peisnih (1575), kjer je najti verzifikacije Johannesa Zwicka, predstavni-
ka švicarske smeri reformacije (Zwick je bil izdajatelj prve švicarske pro-
testantske pesmarice, Zürich 1536), in celo schwenckfeldijanca Adama
Reusnerja, v drugih kancionalih pa pesmi čeških bratov., za Trubarja pa
se zdi, da je znal velike potrebe po verski Gebrauchsliteratur, kot so se ka-
zale v »cerkvi slovenskega jezika«, uravnotežiti z zahtevami po jasnem
držanju in (občestvenem) izpovedovanju verske doktrine, kot jo je arti-
kulirala Confessio augustana: kvalitetno napisano besedilo, ki ga je bilo
v najširšem še moč umestiti v filipistični veroizpovedni kontekst, je spre-
jel, pa naj je prišlo izpod peresa tega ali onega (ne)pravovernega avtorja.
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249