Page 35 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 35
Kvantitativno-kvalitativna analiza učbenikov
Državljanska (in domovinska) vzgoja; Etika in družba;
Družbeno-moralna vzgoja
7. razred
– Šter, J., Rus, V., Bergant, M., Žlebnik, L. Družba in socialistična mo-
rala za sedmi razred. Učbenik družbeno moralne vzgoje. Ljubljana: Mla-
dinska knjiga, 1979.
– Černič Istenič, M., Zupančič, M., Justin, J., Štrajn, D. Državljanska
vzgoja in etika. Učbenik za 7. razred. Ljubljana: i2, 19991.
– Černič Istenič, M. in Justin, J. Državljanska vzgoja in etika. Učbenik
za 7. razred. Ljubljana: i2, 2004, 20072.
– Milharčič-Hladnik, M., Peček-Čuk, M., Devjak, T. Državljanska
vzgoja in etika 7. Učbenik za državljansko vzgojo in etiko v 7. razredu de-
vetletne osnovne šole. Ljubljana: DZS, 20042.
8. razred
– Rus, V. in Šter, J. Družba in socialistična morala za osmi razred. Učbe-
nik družbeno moralne vzgoje. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1979.
– Ule, M., Potočnik, V., Lukšič, I., Kovač, B., Svetlik, I., Plut, D. Drža-
vljanska vzgoja in etika. Učbenik za 8. razred. Ljubljana: i2, 20001.
– Milharčič-Hladnik M., Peček-Čuk, M., Devjak, T. Državljanska
vzgoja in etika. Učbenik za državljansko vzgojo in etiko v 8. razredu devet-
letne osnovne šole. Ljubljana: DZS, 20042.
Predstavitev materiala
Pregledanih je bilo 15 učbenikov za osnovnošolski pouk zgodovine, 6
učbenikov za pouk geografije in 7 učbenikov za pouk DVE, ki časovno se-
gajo od leta 1979 do 2009. Vsi učbeniki predstavljajo uradno verificirana
gradiva za pouk zgodovine, ki so bila v uporabi v osemletni šoli oziroma se
še vedno uporabljajo v devetletki.
Časovni vidiki
Materiali z letnico izdaje nekako pred 1996, ko je bil sprejet zakon o de-
vetletni osnovni šoli, predstavljajo uveljavljeno učbeniško gradivo, ki se je
za posamezne razrede od konca 70. let prejšnjega stoletja enotno uporablja-
lo v vseh slovenskih osnovnih šolah in se je do sredine 90. let 20. stoletja re-
dno ponatiskovalo ali izdajalo v nekoliko popravljenih različicah.
Na drugi strani naš izbor materialov, ki so izšli po letu 1996, odraža dve
značilnosti šolske reforme in jih tako bistveno ločuje od tistih iz prve skupine:
Državljanska (in domovinska) vzgoja; Etika in družba;
Družbeno-moralna vzgoja
7. razred
– Šter, J., Rus, V., Bergant, M., Žlebnik, L. Družba in socialistična mo-
rala za sedmi razred. Učbenik družbeno moralne vzgoje. Ljubljana: Mla-
dinska knjiga, 1979.
– Černič Istenič, M., Zupančič, M., Justin, J., Štrajn, D. Državljanska
vzgoja in etika. Učbenik za 7. razred. Ljubljana: i2, 19991.
– Černič Istenič, M. in Justin, J. Državljanska vzgoja in etika. Učbenik
za 7. razred. Ljubljana: i2, 2004, 20072.
– Milharčič-Hladnik, M., Peček-Čuk, M., Devjak, T. Državljanska
vzgoja in etika 7. Učbenik za državljansko vzgojo in etiko v 7. razredu de-
vetletne osnovne šole. Ljubljana: DZS, 20042.
8. razred
– Rus, V. in Šter, J. Družba in socialistična morala za osmi razred. Učbe-
nik družbeno moralne vzgoje. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1979.
– Ule, M., Potočnik, V., Lukšič, I., Kovač, B., Svetlik, I., Plut, D. Drža-
vljanska vzgoja in etika. Učbenik za 8. razred. Ljubljana: i2, 20001.
– Milharčič-Hladnik M., Peček-Čuk, M., Devjak, T. Državljanska
vzgoja in etika. Učbenik za državljansko vzgojo in etiko v 8. razredu devet-
letne osnovne šole. Ljubljana: DZS, 20042.
Predstavitev materiala
Pregledanih je bilo 15 učbenikov za osnovnošolski pouk zgodovine, 6
učbenikov za pouk geografije in 7 učbenikov za pouk DVE, ki časovno se-
gajo od leta 1979 do 2009. Vsi učbeniki predstavljajo uradno verificirana
gradiva za pouk zgodovine, ki so bila v uporabi v osemletni šoli oziroma se
še vedno uporabljajo v devetletki.
Časovni vidiki
Materiali z letnico izdaje nekako pred 1996, ko je bil sprejet zakon o de-
vetletni osnovni šoli, predstavljajo uveljavljeno učbeniško gradivo, ki se je
za posamezne razrede od konca 70. let prejšnjega stoletja enotno uporablja-
lo v vseh slovenskih osnovnih šolah in se je do sredine 90. let 20. stoletja re-
dno ponatiskovalo ali izdajalo v nekoliko popravljenih različicah.
Na drugi strani naš izbor materialov, ki so izšli po letu 1996, odraža dve
značilnosti šolske reforme in jih tako bistveno ločuje od tistih iz prve skupine: