Page 12 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 12
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

hitro spregledati, ker nad njimi visi senca nekakšnega obrazca vidnosti in
očitnosti svobode, ki je sedaj povezana z kategorijo žensk/deklic (McRob-
bie, 2007: 720).3 Vzporedno s tem gresta vse večja seksualizacija medijskih
vsebin ter mainstreaming in respectabilization pornografije.

Na področju »spolov in medijev« (ali bolje: medijev in novih medijev)
je za ustrezno in posodobljeno analizo treba slediti vsaj trem linijam, ki jih
poskušava delno tematizirati tudi v pričujočem delu. Prvič, treba je izpo-
staviti sodobne reprezentacije in konstrukcije spolov v medijih in zlasti no-
vih medijih v t. i. zahodnih ali kar globaliziranih poznokapitalističnih (oz.
»visokokapitalističnih«) družbah, drugič, posvetiti se je treba teoretskim
orodjem in ključnim konceptom, in tretjič, zastaviti si je treba vprašanje o
tem, katere oblike politične in kulturne intervencije primerno in učinkovi-
to spodbijajo določene konstrukcije spolov (prim. Gill, 2007: 2–3).

Obstoječa ogrodja, s pomočjo katerih ženske (lahko) spodbijajo seksi-
zem, se včasih zreducirajo spet nazaj na določila o seksualni eksplicitno-
sti, kar ženske potegne v povezovanje s konzervativnimi organizacijami, s
katerimi sicer nimajo veliko skupnega. Poleg tega mediji z argumentom o
svobodi govora trdijo, da reprezentirajo ženske tako, kot si želijo, in konč-
na obramba je skoraj vedno: če vam ni všeč, lahko ugasnete oziroma gle-
date kaj drugega ipd. V časih vse večje deregulacije dobiva ta odgovor nov
pomen – neoliberalni državljani/-ke naj se »samoregulirajo«. V primeru
otrok je breme zaščite preneseno z medijev na starše (Gill, 2007: 36–37).

Ob tem se velja dotakniti še problematike, ki ji lahko sledimo čisto do
prve faze feminizma, in to je t. i. audience studies, torej problema tega, kako
sprejemniki/-ce, naslovniki/-ce sprejemajo in osmišljajo različne medijske
produkte (prej: literarne produkte). Vsekakor je sedaj presežen »tekstualni
determinizem«, ki je impliciral, da sprejemniki/-ce (nekritično) sprejmejo
vse, kar se jim da v branje ali se jim pokaže na takem ali drugačnem zaslo-
nu. Na tem mestu to problematiko branja/razumevanja zgolj omenjava, saj
je v nadaljevanju teksta nadgrajena z razumevanjem uporabnice/-ka novih
medijev kot aktivne/aktivnega.4 S tem v zvezi pa je nemara treba omeniti

3 Sem sodi tudi uvedba kategorije »nove ženskosti« s celo vrsto specifičnih praks, ki jih razume-
jo hkrati kot progresivne, a tudi kot zelo in pomirjujoče ženske (McRobbie, 2007: 712, in nasl.).
4 Na empirični ravni se je to pokazalo tudi v segmentu otrok med pogovorom v dveh fokusnih
skupinah v okviru temeljnega projekta »Epistemološki in kulturni vidiki konstrukcije spolnos-
ti in nasilja v novih informacijsko-komunikacijskih tehnologijah (IKT) ter njihovo sprejemanje
pri otrocih in mladih«. Dvanajst- do petnajstletnice/-ki so bili do vsebin oglasov za »erotiko«
zadržani; vendar pa se zastavlja vprašanje, koliko se sme ta odziv razumeti kot enoznačen in us-
trezen v razmerju do dejanskega odnosa pri vseh otrocih – glede na vladajočo ambivalenco do
vseh konstrukcij spolnosti (ne le pornografskih). Glede konstrukcij nasilja je bila ambivalenca
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17