Page 9 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 9
Raziskavi TIMSS in PISA
sta mnogo več kot zgolj dosežki

Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič

TIMSS in PISA sta mednarodni raziskavi znanja, ki nam poleg po-
datkov o bralnih, naravoslovnih in matematičnih dosežkih ponu-
jata široko paleto podatkov, ki so pomembni za razumevanje učen-
čevega socialno-ekonomskega ozadja, učnega procesa, njegovih pristopov
k učenju, učne motivacije in prepričanja o lastni uspešnosti ter aspiracij za
prihodnost. Poleg tega nam ponujata tudi vpogled v to, kako so v izobra-
ževanje vključeni starši ter kakšni so njihovi odnosi z učitelji. Kompleksni
raziskavi sta namenjeni nadaljnemu raziskovalnemu delu v sodelujočih
državah, modeliranju in iskanju globljih zvez med opazovanimi paramet­
ri, kot jih ponudijo enostavne prve objavljene statistike. V pričujoči temat-
ski številki revije smo združili nekaj primerov iskanja razlag za izzive, ki so
nam jih odkrile prve primerjave podatkov za našo državo.

Mednarodna raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja,
TIMSS, je bila prva in je še vedno največja raziskava šolskega znanja mate-
matike in naravoslovja na treh ključnih točkah izobraževalne poti: na pre-
hodu iz razredne na predmetno raven, ob koncu obveznega izobraževanja
ter ob vstopu v univerzitetni študij. Preverja, meri in poroča o znanju, ki
ga imajo učenci priložnost pridobiti v šoli, zato njeni rezultati prispevajo
h kritiki in izboljšanju vseh treh ravni izobraževalnega sistema: načrtova-
nih, izpeljanih in doseženih učnih ciljev, skozi njihovo navezanost na sis-
temske uredbe, šolsko klimo, karakteristike in delo učiteljev ter učencev.
Že 20 let nam poroča o izzivih slovenskega izobraževanja, najizraziteje o
odsevih uvedenih prenov, sprememb kurikula in načinov poučevanja na
stališča ter znanje učencev četrtega in osmega razreda osnovne šole ter ma-
turantov splošne gimnazije. Tako se raziskava TIMSS dobro dopolnjuje z

7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14