Page 169 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 169
k. osterc kokotovič, b. čagran, m. pšunder ■ vključenost staršev v šolanje ...

Na tej osnovi potrjujejo hipotezo H3. Velja pa izpostaviti, da je v vseh teh
primerih učinek vključenosti staršev v šolanje otroka majhen (r2 < 0,10).

Zaključek

Z obdobjem mladostništva se povečajo možnosti tveganih vedenj pri
otroku. Pri nekaterih mladostnikih so ta tvegana vedenja, ki so tudi rizič­
na, eksperimentiranje in uporaba alkohola, cigaret, marihuane in drugih
nedovoljenih psihoaktivnih snovi.

Pričujoča raziskava je preučevala prve poskuse psihoaktivnih snovi
pri mladostnikih in stopnjo vključenosti staršev v šolanje otroka ter njuno
povezanost. Kot smo z raziskavo potrdili, se začnejo prvi poskusi psihoak­
tivnih snovi pri mladostnikih pojavljati v procesu odraščanja. V prispevku
smo tako za mladostnikovo varno odraščanje, kamor umeščamo mlado­
stništvo brez psihoaktivnih snovi, izpostavili pomen družine za mlado­
stnika in vzgojni stil staršev ter vključenost staršev v šolanje.

Pri preučevanju povezanosti med vključenostjo staršev v šolanje
otroka na eni strani in uporabo psihoaktivnih snovi pri mladostnikih na
drugi strani smo ugotovili, kakor smo predpostavili (H1, H2 in H3), da se
z višjo vključenostjo staršev v šolanje otroka niža število poskusov različ­
nih vrst psihoaktivnih snovi pri mladostnikih, pogostost uporabe cigaret,
alkohola in marihuane, viša pa se starost mladostnikov ob prvih posku­
sih marihuane. Nismo pa potrdili povezanosti med vključenostjo staršev
v šolanje otroka in starostjo prvega poskusa cigaret in alkohola pri mlado­
stnikih. Spoznanje, da aktivna vključenost staršev v šolanje njihovih otrok
zmanjšuje verjetnost mladostnikove uporabe psihoaktivnih snovi, kaže na
pomemben varovalni dejavnik.

V preteklosti je bilo večkrat poudarjeno sporočilo »družina kot va­
rovalni dejavnik« proti psihoaktivnim snovem. S tem seveda soglašamo,
saj smo z raziskavo to tudi izpostavili. Vendar spoznanje, da vključenost
staršev v otrokovo šolanje izboljša otrokovo učno uspešnost in posledično
zmanjšuje otrokove vedenjske težave, nakazuje povezavo med učnim uspe­
hom kot preventivnim dejavnikom za uporabo psihoaktivnih snovi (El
Nokali et al., 2010). Tako se poraja vprašanje, kakšen je vpliv šole na učni
uspeh in mladostnikovo uporabo psihoaktivnih snovi. Menimo, da šola
in učitelji lahko vplivajo. Šola lahko z določenimi pristopi in dogajanji
vpliva na posameznika, ki je izpostavljen ogrožajočim dejavnikom, in na
ta način zmanjšuje ali celo izniči učinke neugodnih družinskih okoliščin.

Kljub temu pa ne smemo prezreti, da je razlogov za uporabo psiho­
aktivnih snovi pri mladostnikih veliko in pri vseh niso enaki. V večini
primerov gre za splet različnih dejavnikov, kot so radovednost, dolgčas,
uporništvo, težave pri vključevanju med vrstnike, bežanje pred slabim

167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174