Page 207 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 3-4: Education and the American Dream, ed. Mitja Sardoč
P. 207
abstracts

within the bourgeois order always took place, there were periods when
the achievements of policies, which stimulated so-called social mobility
through education, were significant. Of course, such achievements belong
to the times of the welfare state, when dreams and reality seemed to have
approached each other. The trajectories, presented in Putnam’s book Our
Kids as diagrams, charts, and graphs visualize the perversion of the Amer-
ican Dream through the influence of neoliberalism. Putnam does not give
any Leninist answer to the Leninist question, which he uses as the title of
the last chapter of his book: “What is to be Done?” He envisions most-
ly long-term policies, which should produce the restructuring of complex
schemes of economic, educational and cultural contexts on the micro-lev-
el in order to reduce economic inequalities and their social consequences
in the long run.
Keywords: individualism, culture, education, neoliberalism, ideology
PERVERZIJA AMERIŠKIH SANJ
Darko Štrajn
Ameriške sanje in razsvetljenstvo se prekrivata v več kot enem smislu in
zagotovo vključujeta idejo o emancipativni vlogi izobraževanja. Individ-
ualizem, enake možnosti in uspeh kot »konstitutivni elementi sanj«
(Ghosh) so osnovni koncepti, ki tvorijo »elastično« ideologijo, ki podpi-
ra različne politične ideale. Mitologijo ameriških sanj je mogoče razumeti
s pomočjo koncepta »izmišljene tradicije«, samega izmišljenega v vpliv-
nem zborniku, ki sta ga uredila Hobsbawm in Ranger (1983). Daleč od
tega, da bi bile ameriške sanje samo predmet iluzij vsakdanjega zavedanja,
vsebujejo mnogo zelo artikuliranih idej, saj jih zastopa veliko literarnih in
umetniških del – med njimi poudarjeno tudi filmska umetnost. Ključno
protislovje, »skrito« znotraj ameriških sanj, je ukoreninjeno v mnogih
raznolikih vizijah individualizma kot temelja svobode. Kakorkoli že, po-
jem izobraževanja je v diskurzu ameriških sanj izgubil svoj demokratični
obet enakih možnosti za voljne posameznike. Čeprav je v meščanskem
redu vedno nastajala stratifikacija možnosti za izobraževanje, so bila ob-
dobja, ko so bili dosežki politik, ki so spodbujale tako imenovano social-
no mobilnost prek izobraževanja, pomembni. Seveda taki dosežki spada-
jo v čas socialne države, ko se je zdelo, da se sanje in resničnost približujeta
drugo drugemu. Trajektorije, predstavljene v Putnamovi knjigi Our Kids,
kot diagrami, grafikoni in grafi, vizualizirajo perverzijo ameriških sanj
pod vplivom neoliberalizma. Putnam ne daje nobenega leninističnega
odgovora na leninistično vprašanje, ki ga uporabi za naslov zadnjega po-
glavja svoje knjige: »Kaj storiti?« Predvideva predvsem dolgoročne poli-
tike, ki bi morale povzročiti prestrukturiranje kompleksnih shem ekon-

205
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212