Page 10 - Tiffany L. Hutchins, Patricia A. Prelock, Nika Knez in Maša Vidmar. 2020. Vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 10
nikom teorije uma (The Theory of Mind Inventory-2), ki je prav tako preveden
in prirejen na slovensko populacijo.
Pristop merjenja teorije uma na podlagi vedenjskih nalog temelji na zdru-
ževanju različnih posameznih nalog teorije uma v baterije nalog, kjer se pre-
verja otrokovo razumevanje različnih mentalnih stanj. Predpostavlja se, da ot-
roci razvojno napredujejo od razumevanja enostavnih do razumevanja bolj
kompleksnih vidikov teorije uma, kar lahko dobro preverimo z uporabo celovi-
tih testov (Šakić, Kotrla Topić in Ljubešić, 2012). Raziskovalci so naklonjeni zdru-
ževanju nalog v večje testne baterije, saj takšni instrumenti lahko zmanjšajo
standardne napake merjenja in povečajo zanesljivost in veljavnost. Skupni re-
zultat takega testa je zato zgrajen iz več delov, kar mu poveča stabilnost, saj
sloni na več faktorjih in omogoča bolj natančno merjenje osnovnih elemen-
tov določenega raziskovalnega področja. Raziskovalcem omogoča, da med se-
boj primerjajo različne pomembne sestavne dele ali vidike teorije uma pri po-
sameznem otroku in tako odkrijejo, kako se ti vidiki povezujejo med razvojem
in kakšna je stabilnost sposobnosti teorije uma skozi čas (Blijd-Hoogewys, van
Geert, Serra in Minderaa, 2008).
10 Primeri celovitih testov teorije uma so Strange stories (Happé, 1994), ToM
test (Muris, Steerneman, Meesters, idr., 1999), Stories from everyday life (Ka-
land idr., 2002), Tom tasks (Steele, Joseph in Tager-Flusberg, 2003), Theory of
mind scale (Wellman in Liu, 2004), Emotional understanding (Pons, Harris in
de Rosnay, 2004), Tom storybooks (Blijd-Hoogewys, van Geert, Serra in Minde-
raa, 2008) in kot novejša tudi The theory of mind task battery (Hutchins in Pre-
lock, 2014).
Hutchins in Prelock (2014) sta na podlagi predhodnih raziskav skupaj z
Vprašalnikom teorije uma razvili tudi baterijo nalog (Vedenjske naloge teori-
je uma). Vedenjske naloge sta razporedili v tri razvojne ravni teorije uma: zgo-
dnjo, osnovno in napredno. Baterija Vedenjskih nalog teorije uma vključuje 15
testnih vprašanj znotraj 9 nalog (naloge A – I). Te naloge so predstavljene v
kratkih zgodbicah (vinjetah), katerih težavnost se stopnjuje. Opremljene so z
ilustracijami in krajšim spremnim besedilom. Z njimi ocenjujemo vse tri ravni
razvoja teorije uma (zgodnja, osnovna in napredna). Vsaka naloga vključuje tu-
di kontrolno spominsko vprašanje, na katerega mora otrok odgovoriti pravil-
no, preden lahko dobi točke na testnih vprašanjih.
Zgodbe vključujejo naloge prepoznavanja čustev, opredelitve čustev na
podlagi želje, videnje vodi k védenju, razumevanje vidnega polja, opredelitve
dejanja na podlagi zaznavanja, standardno nalogo napačnih prepričanj, nalo-
go čustev na podlagi prepričanja in stvarnosti ter nalogo čustev drugega reda,
nalogo neskladja med sporočilom in željo in nalogo napačnih prepričanj dru-
gega reda.
Tako vedenjske naloge kot vprašalnik teorije uma vsebujejo tri podlestvi-
ce. Podlestvica zgodnje razvojne ravni teorije uma obsega tiste sposobnosti
vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge
in prirejen na slovensko populacijo.
Pristop merjenja teorije uma na podlagi vedenjskih nalog temelji na zdru-
ževanju različnih posameznih nalog teorije uma v baterije nalog, kjer se pre-
verja otrokovo razumevanje različnih mentalnih stanj. Predpostavlja se, da ot-
roci razvojno napredujejo od razumevanja enostavnih do razumevanja bolj
kompleksnih vidikov teorije uma, kar lahko dobro preverimo z uporabo celovi-
tih testov (Šakić, Kotrla Topić in Ljubešić, 2012). Raziskovalci so naklonjeni zdru-
ževanju nalog v večje testne baterije, saj takšni instrumenti lahko zmanjšajo
standardne napake merjenja in povečajo zanesljivost in veljavnost. Skupni re-
zultat takega testa je zato zgrajen iz več delov, kar mu poveča stabilnost, saj
sloni na več faktorjih in omogoča bolj natančno merjenje osnovnih elemen-
tov določenega raziskovalnega področja. Raziskovalcem omogoča, da med se-
boj primerjajo različne pomembne sestavne dele ali vidike teorije uma pri po-
sameznem otroku in tako odkrijejo, kako se ti vidiki povezujejo med razvojem
in kakšna je stabilnost sposobnosti teorije uma skozi čas (Blijd-Hoogewys, van
Geert, Serra in Minderaa, 2008).
10 Primeri celovitih testov teorije uma so Strange stories (Happé, 1994), ToM
test (Muris, Steerneman, Meesters, idr., 1999), Stories from everyday life (Ka-
land idr., 2002), Tom tasks (Steele, Joseph in Tager-Flusberg, 2003), Theory of
mind scale (Wellman in Liu, 2004), Emotional understanding (Pons, Harris in
de Rosnay, 2004), Tom storybooks (Blijd-Hoogewys, van Geert, Serra in Minde-
raa, 2008) in kot novejša tudi The theory of mind task battery (Hutchins in Pre-
lock, 2014).
Hutchins in Prelock (2014) sta na podlagi predhodnih raziskav skupaj z
Vprašalnikom teorije uma razvili tudi baterijo nalog (Vedenjske naloge teori-
je uma). Vedenjske naloge sta razporedili v tri razvojne ravni teorije uma: zgo-
dnjo, osnovno in napredno. Baterija Vedenjskih nalog teorije uma vključuje 15
testnih vprašanj znotraj 9 nalog (naloge A – I). Te naloge so predstavljene v
kratkih zgodbicah (vinjetah), katerih težavnost se stopnjuje. Opremljene so z
ilustracijami in krajšim spremnim besedilom. Z njimi ocenjujemo vse tri ravni
razvoja teorije uma (zgodnja, osnovna in napredna). Vsaka naloga vključuje tu-
di kontrolno spominsko vprašanje, na katerega mora otrok odgovoriti pravil-
no, preden lahko dobi točke na testnih vprašanjih.
Zgodbe vključujejo naloge prepoznavanja čustev, opredelitve čustev na
podlagi želje, videnje vodi k védenju, razumevanje vidnega polja, opredelitve
dejanja na podlagi zaznavanja, standardno nalogo napačnih prepričanj, nalo-
go čustev na podlagi prepričanja in stvarnosti ter nalogo čustev drugega reda,
nalogo neskladja med sporočilom in željo in nalogo napačnih prepričanj dru-
gega reda.
Tako vedenjske naloge kot vprašalnik teorije uma vsebujejo tri podlestvi-
ce. Podlestvica zgodnje razvojne ravni teorije uma obsega tiste sposobnosti
vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge