Page 79 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 79
zetek
V pričujoči publikaciji predstavljamo izhodišča merjenja finančne pismenosti v raz-
iskavi PISA 2012, s primeri nalog, ki so bili uporabljeni v predraziskavi omenjene študi-
je. Na začetku na kratko predstavljamo organizacijske značilnosti raziskave na medna-
rodni in nacionalni ravni ter vzroke za vse večje zanimanje mednarodnih organizacij za
ugotavljanje finančne pismenosti mladih. V nadaljevanju podrobneje predstavljamo stro-
kovna izhodišča merjenja finančne pismenosti, na podlagi katerih so oblikovane naloge.
Podrobneje predstavljamo tri temeljne dimenzije, in sicer vsebino (denar in transakcije,
načrtovanje in upravljanje financ, tveganje in dobiček ter finančni zemljevid), kognitivne
procese (prepoznavanje finančnih podatkov, razčlenjevanje podatkov znotraj finančnega
konteksta, vrednotenje finančnih vprašanj in uporaba finančnega znanja in razumevanja)
ter kontekst (izobraževalni in delovni, domači in družinski, osebni in družbeni). V okvi-
ru tega poglavja predstavljamo tudi določene nekognitivne dejavnike, ki so prav tako po-
membni pri ugotavljanju finančne pismenosti mladih (npr. vedenjski vzorci, odnos do fi-
nančnih zadev ipd.). Ker je poglaviten cilj pričujoče publikacije raba le-te pri približevanju
uporabe znanja v konkretnih problemsko zasnovanih situacijah učencem in dijakom, ob
koncu navajamo še konkretne naloge, ki so bile s tega področja objavljene s strani organi-
zacije OECD. Naloge zajemajo tako uvodno besedilo kot vprašanja ter kodirno shemo za
ugotavljanje pravilnih in napačnih odgovorov.
79
V pričujoči publikaciji predstavljamo izhodišča merjenja finančne pismenosti v raz-
iskavi PISA 2012, s primeri nalog, ki so bili uporabljeni v predraziskavi omenjene študi-
je. Na začetku na kratko predstavljamo organizacijske značilnosti raziskave na medna-
rodni in nacionalni ravni ter vzroke za vse večje zanimanje mednarodnih organizacij za
ugotavljanje finančne pismenosti mladih. V nadaljevanju podrobneje predstavljamo stro-
kovna izhodišča merjenja finančne pismenosti, na podlagi katerih so oblikovane naloge.
Podrobneje predstavljamo tri temeljne dimenzije, in sicer vsebino (denar in transakcije,
načrtovanje in upravljanje financ, tveganje in dobiček ter finančni zemljevid), kognitivne
procese (prepoznavanje finančnih podatkov, razčlenjevanje podatkov znotraj finančnega
konteksta, vrednotenje finančnih vprašanj in uporaba finančnega znanja in razumevanja)
ter kontekst (izobraževalni in delovni, domači in družinski, osebni in družbeni). V okvi-
ru tega poglavja predstavljamo tudi določene nekognitivne dejavnike, ki so prav tako po-
membni pri ugotavljanju finančne pismenosti mladih (npr. vedenjski vzorci, odnos do fi-
nančnih zadev ipd.). Ker je poglaviten cilj pričujoče publikacije raba le-te pri približevanju
uporabe znanja v konkretnih problemsko zasnovanih situacijah učencem in dijakom, ob
koncu navajamo še konkretne naloge, ki so bile s tega področja objavljene s strani organi-
zacije OECD. Naloge zajemajo tako uvodno besedilo kot vprašanja ter kodirno shemo za
ugotavljanje pravilnih in napačnih odgovorov.
79