Page 72 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 72
Uvodno besedilo naloge Mnenja dijakov je sestavljeno iz petih kratkih uteme-
ljevalnih besedil, ki vsebujejo mnenja o raziskovanju vesolja. Ker temelji na za-
pisih dijakov v zadnjem letniku šolanja, je besedilo umeščeno v situacijo branja
za izobraževanje. Vseh pet kratkih besedil, ki skupaj tvorijo uvodno besedilo te
naloge, spada med vezana besedila, vendar pa so nastala neodvisno drugo od
drugega in so podana skupaj le za namene te naloge. Po obliki gre torej za več
besedil. Uvodno besedilo spada med utemeljevalna besedila; krajša besedila, iz
katerih je sestavljeno, namreč skušajo bralca prepričati, da se odloči za neko sta-
lišče. Nekatera vprašanja, izhajajoča iz tega uvodnega besedila, so bila vpraša-
nja povzemanja in interpretiranja, ki zahtevajo značilno aktivno branje, saj simu-
lirajo procese, ki bi utegnili potekati pri bralcih pri primerjanju mnenj različnih
avtorjev o neki temi. Še en značilen aktivni bralski pristop, ko je bralec soočen
z enim ali več pisnimi argumenti, je primerjanje lastnih stališč s stališči avtorjev.
1. vprašanje: MNENJA DIJAKOV
Na katero izmed spodnjih vprašanj so dijaki očitno odgovarjali?
A Kateri je največji problem, s katerim se danes sooča svet?
B Ali podpiraš raziskovanje vesolja?
C Ali verjameš, da obstaja življenje na drugih planetih?
D Kateri so zadnji dosežki pri raziskovanju vesolja?

Opredelitev vprašanja na podlagi izhodišč

Bralni kontekst oz. situacija Izobraževalni
Oblika besedila Mešano besedilo
Tip besedila Utemeljitev
Bralni vidik Integracija in interpretacija: razvijanje širšega razumevanja
Namen vprašanja Identificiranje skupne teme različnih besedil
Oblika vprašanja Vprašanje izbirnega tipa

72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77