Page 121 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 121
ašanje od dijakov zahteva, da interpretirajo neko metaforo, čeprav sama
beseda “metafora” v jedru vprašanja namenoma ni omenjena; tovrstnih meta-
lingvističnih izrazov namreč ne poznajo vsi dijaki enako dobro, saj imajo različno
učno podlago, poleg tega pa tovrstno metalingvistično znanje ni del opisa bralne
pismenosti v raziskavi PISA. Na drugi strani pa tolmačenje prenesenega pome-
na velja za pomemben del interpretiranja besedil, zlasti literarnih. Prav odraža-
nje te sposobnosti ne glede na jezik in kulturo je poseben izziv za mednarodno
raziskavo bralne pismenosti. V tem vprašanju sta uporabljena izraza “morje” in
“noč”, ki veljata za splošno znana in imata v kontekstu, ki ga podaja pripovedni
odlomek, podobno konotacijo v različnih kulturah. Rezultati predraziskave so
pokazali, da je imelo vprašanje dobre psihometrične značilnosti in da so se dija-
ki pri njem odrezali podobno, ne glede na kulturo in jezik. To vprašanje potem-
takem dokazuje, da je tudi za mednarodno raziskavo včasih možno uspešno se-
staviti vprašanje, ki se osredotoča na literarne značilnosti besedila, kakršen je
preneseni pomen. Dokazuje tudi, da so pri vprašanjih izbirnega tipa v raziska-
vi PISA včasih podane več kot štiri možnosti odgovorov (kar je sicer najbolj po-
gosto). Vprašanje je bilo srednje težko, saj sta nanj pravilno odgovorili manj kot
dve tretjini dijakov.

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126