Page 58 - Janja Žmavc, Govorniške predvaje, Digitalna knjižnica, Compendia 3
P. 58
govorniške predvaje

ravni jezikovnih izbir primerjava kot retorična vaja omogoča dva na-
čina primerjanja: eksplicitni način, kjer je na ravni ubesedovanja jasno
prikazano razmerje med primerjanima elementoma, ali implicitni na-
čin, kjer je primerjava elementov uresničena zgolj v sopostavitvi in nju-
no vrednotenje (tj. kdo je boljši/slabši) »le« implicira. Operativni ci-
lji vaje so:
o Strukturiran prikaz: večravninska členjenost, ki je v funkciji na-

zornega prikaza želenih lastnosti izbranega objekta hvale ali graje.
o Veščine strateškega ubesedovanja: vzpostavljanje primerjave in na-

sprotja, konkretizacija/posploševanje; vzbujanje čustev; implici-
tnost/eksplicitnost.
o Ustrezen izbor jezikovnih sredstev glede na kontekst, v katerem je
tema obravnavana.
o Konstrukcija argumentov na podlagi določenih vsebinskih izho-
dišč, ki temeljijo na konkretnih primerih (vzgoja, značajske lastno­
sti, telesne vrline/slabosti, družbena (ne)uspešnost).
Naloga:
Izberite dve znani javni osebnosti, ki ju je mogoče primerjati. V
kratkem sestavku izbrani osebi hvalite ali grajajte zaradi njunih vrlin
58 ali slabosti. Primerjava je lahko različna: izbrani osebi lahko hkrati
hvalite ali grajate ali pa eno hvalite in drugo grajate. Pri pisanju se rav-
najte po korakih:
1. Kratek uvod (kjer predstavite načrt opisa in zakaj ste se odloči-
li opisati prav ta par).
2. Opišite izvor oseb (od kod prihajata, kdo so njuni predniki ozi-
roma starši).
3. Opišite vzgojo oseb: izobraževanje, omikanost (poznavanje kul-
ture in umetnosti), poklicno uspešnost.
4. Na kratko opišite dejanja oseb, ki naj bodo posledica njunih
• dobrih ali slabih značajskih lastnosti,
• telesnih vrlin/slabosti in
• družbene uspešnosti/neuspešnosti.
5. Zaključite s kratko spodbudo poslušalcem, naj posnemajo/ne po-
snemajo teh oseb, ker …
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63