Page 183 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 183
Korpus omemb pojma Evropa v izbranih učbenikih za pouk zgodovine ... 

širitev vpliva, oblikovanje velesile, industrijska revolucija, razmah trgovine
s sužnji, migracije v Ameriko, nastanek nove družbe, novi/stari način ži-
vljenja, odprava fevdalizma, upor proti absolutizmu, uvedba francoskega
cesarstva, širitev pridobitev francoske revolucije, vsiljevanje davkov in ure-
ditve, zmaga nad Napoleonom, delitev Evrope, prizadevanja za vzpostavi-
tev ravnovesja med silami, utrjevanje oblasti starih dinastij, legitimizem,
novi evropski red, liberalizem, narodna gibanja, upori, sodobna industrija,
tehnične novosti, promet, rast mest, nov val revolucij, neuspeh, konec stare
Evrope, gospodarski in industrijski razcvet, počasnejši razvoj v evropskih
državah, gradnja železnic; premoženje in bogastvo/obubožanje in propad,
nastanek novih držav, združitev narodov, nove/stare velesile, tekmovanje,
delitev Evrope na dva dela, oblikovanje kolonialne posesti, osvajanje, jema-
nje zemlje Indijancem, spreminjanje mest, slabšanje položaja kmetov, izse-
ljevanje v Amerike, povezovanje delavstva, uveljavitev ustave in parlamen-
tov, spori, boj za kolonije, imperializem, premagljivost evropskih velesil

DOGODKI: prenos sifilisa, bitka pri Mohacsu, ustanovitev jezuitskega
reda, tridesetletna vojna, odprtje tiskarne in knjigarne, ustanovitev akade-
mije, sprejetje Zakona o plovbi, prisilna zavezništva, Napoleonovo osvaja-
nje Evrope, »dunajski kongres«, združitev Italije, nastanek Nemškega ce-
sarstva, boj za Afriko, atentat na avstro-ogrskega prestolonaslednika

OBČEČLOVEŠKE: spoznanje, vedenje, raziskovanje, izmenjava do-
brin, tradicija domačinov, posredovanje novega znanja, izum papirja in ti-
ska, prihod v Evropo, iskanje izboljšav, humanizem, izobraženost, izobra-
ževanje, umetnost; kritika duhovništva: zabave, razkošje, kopičenje boga-
stva, trgovanje s službami; spreminjanje prehranjevalnih navad jezuitske
šole, verska pripadnost, pismenost, evropska kultura, oblikovanje pojma
Evropa, izobrazba, kultura, verska strpnost, sposobnosti, vzor, listina o člo-
vekovih pravicah, razsvetljenska misel o človeški enakosti in svobodi; kri-
tika: neprizanesljivo izkoriščanje;

DRUŽBENA STANJA: nepoznavanje afriške celine, indijansko pojmo-
vanje prišlekov, inflacija, evropsko pojmovanje staroselcev, stopnja razvoja,
obljudenost, blagostanje, stičišče trgovskih poti, prispevek, najbogatejša tr-
govska in bančna hiša v Evropi, razmerje med vladarji in stanovi, monarhi-
je, vzdrževanje armade, omejeni stiki, medsebojni nadzor, vojaški spopadi,
cerkvene razmere, politične razmere v Evropi, položaj podložnikov, bedne
življenjske razmere, splošni nered v državi, brezpravnost, privezanost na ze-
mljo, neomejene obveznosti, povečevanje državnih davkov, Evropa – posle-
dice vojne, Francija – najgosteje naseljena država, Pariz – največje mesto,
Evropa v 18. stoletju: vsakdanje življenje, mesta, število prebivalcev glede
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188