Page 11 - Primož Krašovec in Igor Ž. Žagar, Evropa med socializmom in neoliberalizmom, Evropa v slovenskih medijih, Dissertationes 12
P. 11
d
Podlaga monografije je raziskava Oblikovanje, razvoj in raba pojma
Evrope v slovenskih časopisih v drugi polovici 20. stoletja, ki je pote-
kala na Pedagoškem inštitutu od februarja 2008 do februarja 2011. Tekom
raziskave smo z metodo kritične analize diskurza (v izvirniku »critical di-
scourse analysis«, oziroma CDA) analizirali časopisno poročanje o šestih
za zgodovino Evrope po drugi svetovni vojni prelomnih dogodkih: vsta-
ji na Madžarskem leta 1956, začetku gradnje Berlinskega zidu leta 1961,
okupaciji Češkoslovaške in študentskem uporu ter generalni stavki leta v
Franciji leta1968, uvedbi vojnega stanja na Poljskem leta 1981 in zrušitvi
Berlinskega zidu leta 1989.
CDA je metoda analize medijskih in drugih javnih diskurzov, ki kom-
binira lingvistične, sociološke in zgodovinopisne metode. Je izrazito eklek-
tična in se spreminja od primera do primera. Kar je skupnega vsej heteroge-
ni množici CDA, je predvsem njihova družbena kritičnost in poudarek na
diskurzivni posredovanosti zgodovine in politike in ne toliko strogo dolo-
čena metodologija – ta variira od raziskave do raziskave in se vsakič spro-
ti modificira glede na specifičnost materiala (medijskih, arhivskih in dru-
gih virov), tematike in družbeno-kritične perspektive.1 V našem primeru je
metodologija vključevala pregled poročanja Dela (leta 1956, še pred usta-
novitvijo Dela, Slovenskega poročevalca) in Dnevnika (klasična delitev na
liberalne in konservativne medije, ki jo za primerjalno analizo uporablja
večina CDA analiz, v kontekstu medijskega krajine socialistične Jugoslavi-
Norman Fairclough, Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, London in
New York 1995; Gilbert Weis in Ruth Wodak, Critical Discourse Analysis: Theory and Inter-
disciplinarity, Basingstoke 2003.
Podlaga monografije je raziskava Oblikovanje, razvoj in raba pojma
Evrope v slovenskih časopisih v drugi polovici 20. stoletja, ki je pote-
kala na Pedagoškem inštitutu od februarja 2008 do februarja 2011. Tekom
raziskave smo z metodo kritične analize diskurza (v izvirniku »critical di-
scourse analysis«, oziroma CDA) analizirali časopisno poročanje o šestih
za zgodovino Evrope po drugi svetovni vojni prelomnih dogodkih: vsta-
ji na Madžarskem leta 1956, začetku gradnje Berlinskega zidu leta 1961,
okupaciji Češkoslovaške in študentskem uporu ter generalni stavki leta v
Franciji leta1968, uvedbi vojnega stanja na Poljskem leta 1981 in zrušitvi
Berlinskega zidu leta 1989.
CDA je metoda analize medijskih in drugih javnih diskurzov, ki kom-
binira lingvistične, sociološke in zgodovinopisne metode. Je izrazito eklek-
tična in se spreminja od primera do primera. Kar je skupnega vsej heteroge-
ni množici CDA, je predvsem njihova družbena kritičnost in poudarek na
diskurzivni posredovanosti zgodovine in politike in ne toliko strogo dolo-
čena metodologija – ta variira od raziskave do raziskave in se vsakič spro-
ti modificira glede na specifičnost materiala (medijskih, arhivskih in dru-
gih virov), tematike in družbeno-kritične perspektive.1 V našem primeru je
metodologija vključevala pregled poročanja Dela (leta 1956, še pred usta-
novitvijo Dela, Slovenskega poročevalca) in Dnevnika (klasična delitev na
liberalne in konservativne medije, ki jo za primerjalno analizo uporablja
večina CDA analiz, v kontekstu medijskega krajine socialistične Jugoslavi-
Norman Fairclough, Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, London in
New York 1995; Gilbert Weis in Ruth Wodak, Critical Discourse Analysis: Theory and Inter-
disciplinarity, Basingstoke 2003.