Page 128 - Ana Kozina and Nora Wiium, eds. ▪︎ Positive Youth Development in Contexts. Ljubljana: Educational Research Institute, 2021. Digital Library, Dissertationes (Scientific Monographs), 42.
P. 128
positive youth development in contexts
and Curiosity. These strengths can therefore be used to promote the posi-
tive development of first-year students. A possible strategy for successfully
overcoming the transition period entails identifying, developing and using
students’ character strengths so that they may experience positive personal
and professional development in the direction of the 5 Cs.
Keywords: Positive psychology, character strengths, VIA Classification,
Positive youth development, 5 Cs, first-year students, transition
Vrline študentov prvega letnika pedagoških smeri v odnosu do »5 C-jev« iz teoretičnega modela
Pozitivni razvoj mladih
Povzetek
Pozitivna psihologija in Pozitivni razvoj mladih sta kot dva različna teore-
tična modela za preučevanje pozitivnih vidikov življenja v več pogledih so-
rodna, a se v nekaterih tudi razlikujeta. Oba poudarjata pomembnost po-
zitivnega delovanja človeka in razvijanja njegovih potencialov, pri čemer
so v modelu Pozitivni razvoj mladih v ospredju mladostniki kot izbrana
razvojna skupina. Klasifikacija vrlin predstavlja pomembno raziskovalno
področje znotraj pozitivne psihologije. Vrline so opredeljene kot pozitiv-
ne lastnosti, ki so moralno cenjene. Z njihovim sistematičnim razvijanjem
lahko prispevamo k številnim pozitivnim vidikom posameznikovega de-
lovanja, počutja in doživljanja. Pozitivni razvoj mladih je glede na angle-
ško pojmovanje opredeljen s t.i. »pet C-ji«: kompetentnost (Competence),
samozavest (Confidence), značaj (Character), skrb (Caring) in povezanost
(Connection). Cilj raziskave je bil preučiti odnos med vrlinami in petimi
C-ji iz modela Pozitivni razvoj mladih, saj ta empirično še ni bil raziskan.
V raziskavi je sodelovalo 130 študentov prvega letnika pedagoških študij-
skih programov. Povprečna starost udeležencev je bila 19.51 let, v vzorcu so
prevladovale ženske (bila sta le dva moška udeleženca). Na podlagi kvanti-
tativne (korelacijska analiza) in kvalitativne analize (metoda analize vsebi-
ne pisnih odgovorov študentov) smo ugotovili, da lahko dvanajst izbranih
vrlin (od skupno 24) pri študentih prvega letnika pozitivno prispeva k nji-
hovemu osebnostnemu razvoju na področju petih C-jev. Te vrline so: ljube-
zen, prijaznost, poštenost, sodelovanje, humor, hvaležnost, duhovnost, kri-
tično mišljenje, samouravnavanje, preudarnost, vztrajnost in radovednost.
Študenti prvega letnika se soočajo z dvema različnima prehodoma hkra-
ti (razvojnim in izobraževalnim), zato v tem obdobju potrebujejo podporo.
Pomembno je, da znajo študenti prepoznati, razvijati in uporabljati svoje
128
and Curiosity. These strengths can therefore be used to promote the posi-
tive development of first-year students. A possible strategy for successfully
overcoming the transition period entails identifying, developing and using
students’ character strengths so that they may experience positive personal
and professional development in the direction of the 5 Cs.
Keywords: Positive psychology, character strengths, VIA Classification,
Positive youth development, 5 Cs, first-year students, transition
Vrline študentov prvega letnika pedagoških smeri v odnosu do »5 C-jev« iz teoretičnega modela
Pozitivni razvoj mladih
Povzetek
Pozitivna psihologija in Pozitivni razvoj mladih sta kot dva različna teore-
tična modela za preučevanje pozitivnih vidikov življenja v več pogledih so-
rodna, a se v nekaterih tudi razlikujeta. Oba poudarjata pomembnost po-
zitivnega delovanja človeka in razvijanja njegovih potencialov, pri čemer
so v modelu Pozitivni razvoj mladih v ospredju mladostniki kot izbrana
razvojna skupina. Klasifikacija vrlin predstavlja pomembno raziskovalno
področje znotraj pozitivne psihologije. Vrline so opredeljene kot pozitiv-
ne lastnosti, ki so moralno cenjene. Z njihovim sistematičnim razvijanjem
lahko prispevamo k številnim pozitivnim vidikom posameznikovega de-
lovanja, počutja in doživljanja. Pozitivni razvoj mladih je glede na angle-
ško pojmovanje opredeljen s t.i. »pet C-ji«: kompetentnost (Competence),
samozavest (Confidence), značaj (Character), skrb (Caring) in povezanost
(Connection). Cilj raziskave je bil preučiti odnos med vrlinami in petimi
C-ji iz modela Pozitivni razvoj mladih, saj ta empirično še ni bil raziskan.
V raziskavi je sodelovalo 130 študentov prvega letnika pedagoških študij-
skih programov. Povprečna starost udeležencev je bila 19.51 let, v vzorcu so
prevladovale ženske (bila sta le dva moška udeleženca). Na podlagi kvanti-
tativne (korelacijska analiza) in kvalitativne analize (metoda analize vsebi-
ne pisnih odgovorov študentov) smo ugotovili, da lahko dvanajst izbranih
vrlin (od skupno 24) pri študentih prvega letnika pozitivno prispeva k nji-
hovemu osebnostnemu razvoju na področju petih C-jev. Te vrline so: ljube-
zen, prijaznost, poštenost, sodelovanje, humor, hvaležnost, duhovnost, kri-
tično mišljenje, samouravnavanje, preudarnost, vztrajnost in radovednost.
Študenti prvega letnika se soočajo z dvema različnima prehodoma hkra-
ti (razvojnim in izobraževalnim), zato v tem obdobju potrebujejo podporo.
Pomembno je, da znajo študenti prepoznati, razvijati in uporabljati svoje
128