Page 109 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 109
ela 56: Odgovori slovenskih osmošolcev o pripravljenosti sodelovanja na volitvah v odra-
slosti

To bi zagotovo To bi verjetno Tega verjetno Tega zagotovo
naredil-/a naredil/-a ne bi naredil/-a ne bi naredil/-a
% (SE) % (SE) % (SE) % (SE)

Volil/-a na lokalnih volitvah. 43 36 13 8
(1,3) (1,1) (0,7) (0,6)

Volil/-a na državnih volitvah. 46 35 13 6
(1,1) (1,0) (0,6) (0,5)

Si pred volitvami priskrbel/-a informacije 34 40 17 9
o kandidatih. (1,0) (1,1) (0,7) (0,6)

Vir: Baza podatkov ICCS 2009.

Kakor je razvidno iz zgornjih podatkov, lahko za učence v povprečju pričakujemo, da
bodo kot odrasli sodelovali v vseh zgoraj naštetih aktivnostih. Povprečen odstotek učen-
cev, ki bi zagotovo ali verjetno sodeloval pri zgoraj naštetih aktivnostih, se na mednaro-
dni ravni giblje med 76 % za informiranje o kandidatih pred volitvami (v Sloveniji 74 %)
ter 82 % za sodelovanje na lokalnih volitvah (v Sloveniji 79 %). Razlike med spoloma so za-
nemarljive. Vidimo, da slovenski učenci izkazujejo nekoliko nižjo pripravljenost za udele-
ževanje pri temeljnem demokratičnem procesu kot učenci na mednarodni ravni, vendar
je razlika majhna.

Za veliko večino učencev lahko pričakujemo, da bodo v odraslosti volili na državnih
volitvah. V povprečju bo približno 80 % učencev iz mednarodnega vzorca zagotovo ali
verjetno volilo na državnih volitvah, ko bodo odrasli. V Sloveniji bi se državnih volitev
udeležilo 81 % učencev. Učenci tako izkazujejo močnejšo pripravljenost udeleževati se vo-
litev, kot je v Sloveniji na dan volitev dejansko udejanjena pri odraslih.2

Pri primerjavi učencev, za katere lahko pričakujemo, da bodo v odraslosti zagotovo ali
verjetno sodelovali na volitvah, ter učencev, za katere lahko pričakujemo, da v odraslosti
verjetno ali zagotovo ne bodo sodelovali na volitvah, lahko opazimo, da so učenci, ki bodo
verjetno ali zagotovo volili, dosegli boljše rezultate na preizkusu znanja. Na mednarodni
ravni je razlika v dosežkih med obema skupinama znašala kar 50 točk, kar je približno po-
lovica mednarodne standardne deviacije. V Sloveniji je bila razlika 57 točk. Podoben re-
zultat se je pokazal tudi pri primerjavi s splošnim zanimanjem za politična in družbena

2 Po poročilu državne volilne komisije (http://www.dvk.gov.si) se je leta 2011 predčasnih volitev v Državni zbor udele-
žilo 65,6 % volilnih upravičencev.

109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114