Page 33 - Janja Žmavc, Govorniške predvaje, Digitalna knjižnica, Compendia 3
P. 33
anekdota (khreía) 33

3. Navedite vzrok za izjavo (zakaj oziroma na podlagi kakšnih
prepričanj in stališč – bodisi splošnih ali osebnih, je izjavitelj upo-
rabil izjavo).

4. Prikažite nasprotje (kaj bi se zgodilo, če bi veljalo nasprotno od
tega, kar je rekel izjavitelj).

5. Prikažite primerjavo (izberite poljubno primero iz zgodovine,
književnosti, biologije, geografije ipd., s katero boste prikazali po-
dobno poanto, kot jo vsebuje izrečena izjava).

6. Navedite primer smotrnosti anekdote (zakaj je npr. koristna,
smešna, poučna ipd.).

7. Podprite izjavo/dejanje s pričevanji drugih (kdo je še izjavil ali
storil kaj podobnega).

8. Kratek zaključek.
Primer:
Izokrat3 je rekel, da je koren izobraževanja trpek, toda sadeži so

sladki.
(hvala) Izokrata upravičeno hvalimo zaradi njegove veščine. Kaj-

ti njeno ime je povzdignil med najbolj slavne; z njeno praktično upo-
rabo je pokazal, kako velika je, in raje razglaša njeno veličino, kakor da
bi ona poveličevala njega. Predolgo bi trajalo, če bi naštevali vse, kar
je dobrega storil za človeka, bodisi da je oblikoval zakone kraljem ali
je svetoval posameznikom, toda omenimo lahko njegove modre nau-
ke o vzgoji.

(parafraza) Pravi, da prične tisti, ki si želi izobrazbe, z napori, toda
napori mu na koncu prinesejo zadovoljstvo. To modrost bomo obču-
dovali v sledečem prikazu.

(vzrok) Tisti, ki si želijo izobrazbe, se povezujejo z voditelji izobra-
ževanja, ki vzbujajo strah, kadar se jim približamo, in jih je neumno za-
pustiti. Strah vedno navdaja dečke, ko so v šoli in tudi ko nameravajo
tja. Učitelje nasledijo pajdagogi4, ki so videti strašni in so še grozljivej-
ši, kadar kaznujejo. Strah je navzoč še preden se dečki česa lotijo in tudi
kaznovanju sledi strah. Kajti napake dečkov preganjajo, njihove uspehe
pa imajo za lastne. Očetje so še bolj neprijetni od pajdagogov, saj zapo-
vedujejo, po katerih poteh je treba hoditi, ukazujejo, da morajo iti na-
ravnost v šolo, in sumijo, da dečki zahajajo na trg. Če je potrebno ka-

3 Eden najvplivnejših atenskih govornikov in govorniških učiteljev (436 – 338 pr. n. št.), ki je pomemb-
no zaznamoval tudi razvoj retorične teorije.

4 Sužnji, ki so spremljali dečke v šolo in domov ter so nadzorovali njihove dejavnosti.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38