Page 38 - Ana Kozina and Nora Wiium, eds. ▪︎ Positive Youth Development in Contexts. Ljubljana: Educational Research Institute, 2021. Digital Library, Dissertationes (Scientific Monographs), 42.
P. 38
positive youth development in contexts

Učinek 5 C-jev in razvojnih virov na dobro počutje in zadovoljstvo z življenjem med mladimi
na Kosovu
Povzetek
Osnovni modeli pozitivnega razvoja mladih (PYD) - 5C-ji (kompetentnost,
samozavest, karakter, povezanost in skrb) ter razvojni viri (notranji in zu-
nanji viri) skupaj vodijo v številne pozitivne izide. Do danes so raziskave
5C-jev in razvojnih virov v kontekstih držav z nižjimi oz. srednjimi dohod-
ki (LMIC) redke. Cilj te raziskave je bil ugotoviti učinke 5C-jev in razvoj-
nih virov na dobro počutje in zadovoljstvo z življenjem med mladimi na
Kosovu. Skupaj je v raziskavi sodelovalo 916 dijakinj in dijakov (66,7% de-
klet) s povprečno starostjo 16,32 let. Uporabili smo več pripomočkov, ki
merijo 5C-je, notranje in zunanje vire, dobro počutje in zadovoljstvo z živ-
ljenjem. V skladu s perspektivo PYD smo ugotovili, da so notranji in zuna-
nji viri statistično pomembno povezni s 5C-ji. Pri tem Skrb in Značaj nis-
ta napovedovala dobrega počutja in zadovoljstva z življenjem, medtem ko
se je pokazalo, da preostali C-ji, ter tako notranji kot zunanji viri pozitivno
vplivajo na počutje in zadovoljstvo z življenjem. Nazadnje smo razpravlja-
li o tem, kako lahko te ugotovitve prispevajo k razvoju novih izobraževal-
nih programov za povečanje učne uspešnosti in dobrega počutja dijakinj
in dijakov. V tej smeri predlagamo predvsem spodbujanje kompetentnosti
povezanosti in samozavesti dijakinj in dijakov, saj so ti pokazali očitno po-
membne učinke na dobro počutje in zadovoljstvo z življenjem.
Ključne besede: pozitiven razvoj mladih, razvojni viri, zadovoljstvo z živl-
jenjem, dobro počutje

The ongoing debate about the most influential factors of well-being and
satisfaction with life among youth have produced many interesting results.
Although, there has been controversial findings, lately a well-established
evidence suggests a compromise, pointing to the importance of both: intra-
personal competencies and environmental or contextual factors. Attempts
to explain the complexity of the interaction between these two facets de-
rived different theoretical approaches. The Positive Youth Development
(PYD; Lerner et al., 2009) represents one of the most influential theory,
suggesting that if adolescents establish mutually beneficial relations with
peers and the institutions of their social world, they are more likely to
thrive and experience a hopeful future distinguished by positive contri-
butions to self, family, community, and civil society (Lerner et al., 2005;
Lerner et al., 2009). A key defining feature of PYD is its consideration of the
potential and capacity of each individual young person. All and sundry in

38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43