Page 11 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 11
d: razvoj
državljanske vzgoje
v Republiki
Sloveniji:
konceptualni
okvir in razvoj
kurikulumov
Zgodovinski in formalni okvir monografije
Zgodovina državljanske vzgoje kot predmeta v osnovni šoli v
Sloveniji je zgodovina postopnih sprememb v učnih načrtih
predmetov,1 katerih vsebina so, če tu uporabimo najbolj abstrakten be-
sednjak, aktualna politika, družba in država. Učni načrt predmeta dr-
žavljanska vzgoja in etika je nastal konec 1990-ih, sprejet je bil januarja
1999 in je bil tudi prvi predmet, ki je v svojem poimenovanju uporabil
zvezo »državljanska vzgoja«. Z reformo oziroma s prehodom z osem-
letne na devetletno osnovno šolo je bil v osnovno šolo naprej uveden
predmet etika in družba (1996); zanimivo je, da je v zakon preimeno-
vanje v državljansko vzgojo in etiko vneseno šele leta 2001. Tako druž-
ba in etika kot državljanska vzgoja in etika zasedeta mesto, ki ga je pred
spremembo političnega sistema v začetku devetdesetih zasedala sociali-
stična družbeno-moralna vzgoja. Sredi minulega desetletja je bila pred-
metu dodana nova vsebina, domovinska vzgoja; najprej samo v imenu,
učni načrt pa je bil dokončno sprejet šele leta 2011. Skupno tem pred-
metom je, da so namenjeni učencem v višjih razredih osnovne šole (7. in
8. razred tako v osem- kot v devetletni osnovni šoli ), da trajajo dve leti
in da jim je namenjena po ena ura na teden. Pri vsebini teh predmetov
pa lahko govorimo prej o evoluciji kot o drastičnih vsebinskih premi-
kih, in tudi tukaj lahko, če na vsebino teh predmetov pogledamo še ne-
1 Glej Obvezni predmetnik in učni načrt osnovne šole, Zavod za šolstvo, 1983, 278–303; Učni načrt: državljan-
ska vzgoja in etika, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2000; Učni načrt: Državljanska in domovinska
vzgoja ter etika, Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, 2011.
državljanske vzgoje
v Republiki
Sloveniji:
konceptualni
okvir in razvoj
kurikulumov
Zgodovinski in formalni okvir monografije
Zgodovina državljanske vzgoje kot predmeta v osnovni šoli v
Sloveniji je zgodovina postopnih sprememb v učnih načrtih
predmetov,1 katerih vsebina so, če tu uporabimo najbolj abstrakten be-
sednjak, aktualna politika, družba in država. Učni načrt predmeta dr-
žavljanska vzgoja in etika je nastal konec 1990-ih, sprejet je bil januarja
1999 in je bil tudi prvi predmet, ki je v svojem poimenovanju uporabil
zvezo »državljanska vzgoja«. Z reformo oziroma s prehodom z osem-
letne na devetletno osnovno šolo je bil v osnovno šolo naprej uveden
predmet etika in družba (1996); zanimivo je, da je v zakon preimeno-
vanje v državljansko vzgojo in etiko vneseno šele leta 2001. Tako druž-
ba in etika kot državljanska vzgoja in etika zasedeta mesto, ki ga je pred
spremembo političnega sistema v začetku devetdesetih zasedala sociali-
stična družbeno-moralna vzgoja. Sredi minulega desetletja je bila pred-
metu dodana nova vsebina, domovinska vzgoja; najprej samo v imenu,
učni načrt pa je bil dokončno sprejet šele leta 2011. Skupno tem pred-
metom je, da so namenjeni učencem v višjih razredih osnovne šole (7. in
8. razred tako v osem- kot v devetletni osnovni šoli ), da trajajo dve leti
in da jim je namenjena po ena ura na teden. Pri vsebini teh predmetov
pa lahko govorimo prej o evoluciji kot o drastičnih vsebinskih premi-
kih, in tudi tukaj lahko, če na vsebino teh predmetov pogledamo še ne-
1 Glej Obvezni predmetnik in učni načrt osnovne šole, Zavod za šolstvo, 1983, 278–303; Učni načrt: državljan-
ska vzgoja in etika, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2000; Učni načrt: Državljanska in domovinska
vzgoja ter etika, Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, 2011.