Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju:
Upad različnih pismenosti v Sloveniji –
izzivi in priložnosti
17. in 18. september 2025
V zadnjih letih so mednarodne raziskave zaznale upad različnih vrst pismenosti med slovenskimi učenci in učenkami. Poleg raziskave PISA, ki meri bralno, matematično in naravoslovno pismenost 15-letnikov in 15-letnic, je raziskava PIRLS 2021 pokazala upad bralne pismenosti med slovenskimi četrtošolci in četrtošolkami, raziskava ICILS 2023 je zaznala padec dosežkov slovenskih osmošolcev in osmošolk na področju računalniške in informacijske pismenosti, raziskava ICCS 2022 pa padec državljanske pismenosti. Ti negativni trendi, ki ponekod strmoglavljajo vse do l. 2009, kažejo na potrebo po temeljitem pregledu in prilagoditvi izobraževalnih pristopov ter strategij za izboljšanje pismenosti.
Pedagoški inštitut, ustanovljen leta 1965, je osrednja raziskovalna institucija na področju vzgoje in izobraževanja v Sloveniji. Njegova vloga vključuje izvajanje temeljnih, razvojnih in aplikativnih raziskav ter izvajanje mednarodnih raziskav znanja, ki merijo različne pismenosti. Inštitut zagotavlja dragocene podatke in analize, ki so ključnega pomena za oblikovanje izobraževalnih politik in praks v Sloveniji. S svojim delom pa skuša prispevati k izboljšanju kakovosti izobraževanja ter podpira strokovni razvoj učiteljev in učiteljic ter drugih izobraževalnih delavcev.
Ob 60. obletnici delovanja Pedagoškega inštituta bo jubilejna, 10. konferenca, ki smo jo naslovili »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti«, izvrstna prilika za refleksijo o preteklih dosežkih in izzivih ter za razpravo o prihodnjih smereh razvoja izobraževanja v Sloveniji. Poudarek bo na iskanju rešitev za izboljšanje vseh pismenosti ter na vlogi inštituta pri oblikovanju učinkovitih izobraževalnih politik in praks. Jubilej bo dodatno obogatil vsebinski program konference ter, tako vsaj upamo, spodbudil razprave o pomenu raziskovanja in inovacij v izobraževanju.