Center za evalvacijske študije deluje v okviru raziskovalnih področij vzgoja in izobraževanje in psihologija (pedagoška psihologija, razvojna psihologija, socialna psihologija). V svojem jedru center skrbi za evalvacijo šolskega sistema, delov in celote, hkrati pa z aktivnim delovanjem članic na medsebojno povezanih področjih sledi cilju izboljšave šolskega sistema za dosego optimalnih rezultatov na ravni posameznika, razreda, šol in skupnosti. Proces evalvacije se nanaša tako na ciljne evalvacijske študije kot tudi na sintezo znanj tako s področja mednarodnih raziskav (TIMSS, TIMSS Advanced, ESLC, TALIS…) kot nacionalnih raziskovalnih projektov s ciljem evalvacije ter podajanja smernic in možnosti izboljšav na vseh stopnjah izobraževalnega procesa, od predšolske vzgoje do univerz. Center s svojo vizijo vstopa v evropske smernice in program Obzorje 2020 na področje trajnostne rasti. V skladu z Evropo 2030 se raziskovalna skupina centra osredotoča na spodbujanje enakih možnosti za izobraževanje, oblikovanje inkluzivnih šolskih praks in s tem spodbujanjem razvoja za vse, v izobraževanje vključene posameznike. Obzorje 2023-24 postavlja na prvo mesto odličnost v znanosti, čemur sledi tudi raziskovalna skupina Centra za evalvacijske študije (vrhunski znanstveni dosežki – objavljeni prispevki v priznanih tujih in domačih revijah). Pri tem znanstvena spoznanja logično sledijo v prakso (tako s podajanjem novih teorij kot z usmerjanjem v sodobnejše prakse in pristope) predvsem preko sodelovanja v visokošolskemu izobraževanju učiteljev, vzgojiteljev in drugih bodočih strokovnih delavcev. Z vsebinskimi področji preučevanjem dejavnikov, ki znotraj učenca (preko njegovih notranjih stanj in vedenj) vplivajo na zmanjšano možnost pridobivanja znanja posegamo na področje zdravja, kot enega izmed prioritetnih družbenih evropskih področij. Osredinjamo se na socialne in čustvene vidike učenja in poučevanja, tako z vidika učencev kot z vidika učiteljev. Raziskovanje usmerjamo v preučevanje vloge in pomena znanja in izobraževanja za optimalen psiho-socialni razvoj vseh otrok in mladostnikov ter njihovo opolnomočenje za aktivno državljanstvo (razvoj kritičnega mišljenja, politične in medijske pismenosti, medkulturnih in državljanskih kompetenc) v kontekstu aktualnih družbenih sprememb. Skupina gradi na znanju in izkušnjah v raznolikih znanstveno raziskovalnih projektih ter na povečevanju mednarodnega sodelovanja predvsem z možnostjo skupnega oblikovanja vseevropskih smernic izboljševanja in evalvacije učnega procesa.
Kdo smo
- doc. dr. Ana Kozina, znanstvena sodelavka, vodja centra
- doc. dr. Alenka Gril, višja znanstvena sodelavka
- Igor Peras, raziskovalec
- Tina Pivec, mlada raziskovalka
- Manja Veldin, raziskovalka
- doc. dr. Maša Vidmar, znanstvena sodelavka
- izr. prof. dr. Tina Vršnik Perše, višja znanstvena sodelavka
Raziskovalna področja
- socialni in čustveni dejavniki učenja in poučevanja, dobrobit
- pozitivni razvoj mladih v različnih kontekstih
- predšolska vzgoja in prehod v osnovno šolo ter sodelovanje s starši
- profesionalni razvoj učiteljev, vzgojiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju,
- preučevanje socialnih interakcij v specifičnih družbenih kontekstih in njihovih učinkov na razvoj (socialne) kognicije, motivacije, osebnosti ter socialnega vedenja otrok in mladostnikov;
- razvoj strategij socialnega vključevanja otrok in mladostnikov, zlasti kulturno in socialno ogroženih, na podlagi teoretsko utemeljenih in empirično preverjenih modelov;
- konstrukcija in priredbe merskih pripomočkov za področja socialno-kognitivnih konceptov, odnosa do znanja, socialnih in medkulturnih kompetenc, učnih in didaktičnih pristopov, socialne/politične participacije otrok in organizacijske kulture.
Projekti v teku
- ROKA v ROKI: Socialno in čustveno učenje ter prepoznavanje različnosti v šolah (vodja projekta: doc. dr. Ana Kozina)
- Socialni konktest kot dejavnik medvrstniškega nasilja: kako z oblikovanjem pozitivne vrstniške kulture prispevati k vključujoči šoli (vodja na PI: doc. dr. Ana Kozina)
- Pozitivni razvoj mladih v Sloveniji: razvojne zakonitosti v kontekstu migracij (PYD–SI–MODEL) (vodja: doc. dr. Ana Kozina)
- Mednarodna primerjava dejavnikov pozitivnega razvoja mladih (Positive Youth Development (PYD Across Cultures) pod okriljem Bergen University (2015 – 2018) (vodja na PI: doc. dr. Ana Kozina)
- HEAD: Za opolnomočenje ravnateljic in ravnateljev pri oblikovanju inkluzivne šolske kulture (vodja na PI: dr. Tina Vršnik Perše)
- Raziskovalni program:Uporabna razvojna psihologija (št. P5-0062; financer: ARRS; trajanje programa: 2015–2019; vodja programa: prof. dr. Maja Zupančič; vodilna RO: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta; sodelujoče RO: Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta; Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta; Pedagoški inštitut);
Pretekli projekti
- ROKA v ROKI: Socialne in čustvene spretnosti za nediskriminatorno in vključujočo skupnost (celostni pristop) (vodja projekta: doc. dr. Ana Kozina)
- DITEAM12: Za večjo raznolikost in inkluzijo v športnih klubih za otroke do 12 let (vodja na PI: Manja Veldin)
- ETTECEC – Early attention for the inclusion of children with autism spectrum disorders in Early Childhood Education and Care systems (vodja na PI: doc. dr. Maša Vidmar)
- Podoktorski temeljni raziskovalni projekt (2013-2015): Razvoj smernic za zmanjševanje agresivnosti na ravni šol na podlagi modela povezanosti agresivnosti in anksioznosti ter analize trenda obeh pojavov v slovenskih osnovnih šolah od leta 2007 do leta 2011. (vodja: doc. dr. Ana Kozina)
- Evalvacijska študija (2010- 2013): Profesionalni razvoj strokovnih delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju. (vodja: doc. dr. Tina Vršnik Perše)
- Spremljanje učencev v osnovni šoli: zgodnji dejavniki bralne pismenosti ter povezanost z dosežki (9-letna vzdolžna študija) (2005-) (vodja: doc. dr. Maša Vidmar)
- Evalvacijska študija (2012-2013): Profesionalni razvoj vzgojiteljev in pomočnikov v vrtcu. (vodja dr. Tina Rutar Leban)
Mednarodna raziskava znanja tujega jezika ESLC (vodja: dr. Tina Rutar Leban) - BRAVEdu – Breaking the poverty taboo: Roles and Responsibilities of Education (vodja na PI: doc. dr. Ana Kozina)
- NEMO: Nova priporočila o spremljanju otrok za razvoj inovativnega kurikuluma za vzgojitelje_ice (vodja na PI: dr. Maša Vidmar)
- STAIRS: Podpora nacionalnim, regionalnim in lokalnim deležnikom pri soočanju z izzivi socialne inkluzije v izobraževanju in usposabljanju (vodja na PI: dr. Maša Vidmar)
Mednarodno sodelovanje
- Bergen University, Norveška
- Arizona State University, Združene države Amerike
- Durham University, Velika Britanija
- Pathway Research Center, Avstralija
- Ankara University Faculty of Educational Sciences, Turčija
- University of Würzburg, Nemčija
- Lisbon University, Portugalska
Druge dejavnosti
- Pedagoško sodelovanje na Univerzi v Mariboru in na Univerzi v Ljubljani
- Sodelovanje s Centrom za psihodiagnostična sredstva