Program podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter prepoznavanju raznolikosti: ROKA V ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev
Raziskovalke_ci Pedagoškega inštituta so v okviru projekta »ROKA V ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev v Evropi za spoprijemanje s kariernimi izzivi preko podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter sprejemanju različnosti« v mednarodnem sodelovanju razvili program podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter prepoznavanju raznolikosti: ROKA V ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev. Program so eksperimentalno preverili z namenom oblikovanja smernic za politiko in prakso na področju izobraževanja učiteljic in učiteljev v Evropi in v Sloveniji. Program je bil hkrati implementiran in evalviran v Sloveniji, v Avstriji, na Hrvaškem, na Portugalskem in na Švedskem. V Sloveniji je v raziskavi sodelovalo 185 učiteljic_ev ter njihovih vodstvenih in svetovalnih delavk_cev iz 20 osnovnih šol.
V Sloveniji se je program izkazal za učinkovit na več področjih. Izr. prof. dr. Ana Kozina je pojasnila: »Program se je v Sloveniji pokazal kot učinkovit, saj je med drugim pomembno zmanjšal izgorelost, tako na telesni, miselni kot na čustveni ravni pri učiteljicah in učiteljih, ki so sodelovali v programu.« Učinkovitost programa za zmanjševanje izgorelosti učiteljic in učiteljev je podrobneje predstavljena v izvirnem znanstvenem članku v reviji Current Psychology. Izr. prof. dr. Ana Kozina, vodja projekta in avtorica članka, pojasnjuje: »Izgorelost ne vpliva samo na počutje učiteljic in učiteljev, temveč tudi na procese učenja in poučevanja ter s tem na učenke in učence. Zato je še toliko bolj pomembno, da podpremo preverjeno učinkovite načine podpore za učitelje in učiteljice, kot je na primer program ROKA V ROKI.«
Izvirni znanstveni članek z naslovom The effects of the Hand in Hand: Empowering Teachers(HAND: ET) programme on teacher burnout in Slovenia. Do experience and baseline emotional competencies matter?
V izvirnem znanstvenem članku z naslovom The effects of the Hand in Hand: Empowering Teachers(HAND: ET) programme on teacher burnout in Slovenia. Do experience and baseline emotional competencies matter? (slo. prevod: Učinki programa ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev na izgorelost učiteljic in učiteljev v Sloveniji: Ali količina izkušenj in raven čustvenih kompetenc pred udeležbo v programa igra vlogo?) je analizirana učinkovitost programa ROKA V ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev za zmanjševanje izgorelosti glede na količino izkušenj (tako s poučevanjem, kot z izkušnjami, ki podpirajo čustvene kompetence) in glede na raven čustvenih kompetenc pred vključitvijo v program.
Izr. prof. dr. Ana Kozina, avtorica članka, je pojasnila, da je program ROKA V ROKI podobno učinkovit ne glede na količino izkušenj učiteljic in učiteljev. Izpostavila pa je: »Zanimivo, pa je bil učinek bolj izražen pri tistih učiteljicah in učiteljih, ki so pred vstopom v program že poročali o višjih ravneh čustvenih kompetenc, ter hkrati poročali o izkušnjah, ki krepijo čustvene kompetence. Slednje kaže na pomen podpore čustvenim kompetencam ne samo v letih poučevanja temveč tudi pred tem, v letih izobraževanja in priprave na poklic.«
Kako je s podporo čustvenim kompetencam učiteljic_ev v letih izobraževanja in priprave na poklic ter kasneje v letih poučevanja v Sloveniji?
V Sloveniji socialno in čustveno učenje in poučevanje še ni sistemsko umeščeno. Izr. prof. dr. Ana Kozina, višja znanstvena sodelavka na Pedagoškem inštitutu, je pojasnila: »V Sloveniji je v naši raziskavi le 20 % učiteljev in učiteljic poročalo, da so lahko v okviru izobraževanja razvijali socialne in čustvene kompetence ter zavedanje o raznolikosti. To bi bilo potrebno spremeniti, saj je raziskava pokazala, da bodo imeli učitelji in učiteljice bolj verjetno koristi od nadaljnjega razvoja socialnih in čustvenih vidikov učenja in poučevanja v fazi dela, če so bili deležni tovrstne podpore že v fazi pred pričetkom dela. Potreba po podpori učiteljicam in učiteljem je vsak dan večja, saj je pomanjkanje učiteljic in učiteljev v porastu. Številni namreč zapuščajo poklic zaradi stresa povezanega z delom ter nezadostne sistemske podpore. Podpora socialnim in čustvenim kompetencam učiteljic in učiteljev je del rešitve.«
Predstavitev projekta »ROKA V ROKI«
Izr. prof. dr. Ana Kozina, višja znanstvena sodelavka na Pedagoškem inštitutu, je med letoma 2021 in 2024 vodila evropski projekt »ROKA V ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev v Evropi za spoprijemanje s kariernimi izzivi preko podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter sprejemanju različnosti«.
Cilj projekta je bil podpreti socialne in čustvene kompetence ter prepoznavanje raznolikosti učiteljic_ev ter na ta način, med drugim, zmanjšati njihovo izgorelost.
Izgorelost je primanjkljaj, ki se kaže v zmanjšanih zmožnostih spoprijemanja s stresom. Je rezultat dolgotrajne izpostavljenosti stresu v poklicnem življenju in se kaže skozi telesno, miselno in čustveno izčrpanost, pri čemer čustvena izčrpanost odigra osrednjo vlogo. Ker je učiteljski poklic čustveno zahteven, učenje in poučevanje namreč vedno potekata v odnosu, se izgorelost pri učiteljicah in učiteljih pojavlja pogosteje.
Več informacij
- o projektu ROKA V ROKI
- o rezultatih projekta »ROKA V ROKI« Opolnomočenje učiteljic in učiteljev v Evropi za spoprijemanje s kariernimi izzivi preko podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter sprejemanju različnosti« je zbranih v dveh znanstvenih monografijah:
-
-
- Kozina, A. (2024). Empowering Teachers Across Europe to Deal with Social, Emotional and Diversity-Related Challenges: Experimentation Perspectives. Volume 1. Založba Waxmann.
- Štremfel, U. (2024). Empowering Teachers Across Europe to Deal with Social, Emotional and Diversity-Related Challenges: Policy Perspectives. Volume 2. Založba Waxmann.
-
-
Nadaljnje raziskave izgorelosti učteljev_ic na Pedagoškem inštitutu
Temeljni raziskovalni projekt: Model pozitivnega razvoja učiteljic in učiteljev – Preplet notranjih (motivacijskih, čustvenih in kognitivnih) in zunanjih (šolskih in sistemskih) virov med šolskim letom
Vodja: izr. prof. dr. Ana Kozina